A fenntarthatóság fokozatosan a vállalatok látókörébe kerül
A koronavírus-járvány változásokat idézett elő a vállalkozások és a fogyasztók magatartásában és elvárásaiban. Ebben az időszakban sok vállalatnak át kellett orientálódnia, és a társadalmi és pénzügyi stabilitás a fő prioritások közé került. Ahogy azonban a vállalatok fokozatosan alkalmazkodtak az új értékekhez, a környezeti és társadalmi problémák egyre inkább előtérbe kerültek. És mivel a technológia nagyon jelentős szerepet játszik a vállalatok fenntarthatóságának építésében, az Epson úgy döntött, hogy kutatást végez, amelynek részeként több mint 4000 válaszadót kérdeztek meg Európa és a Közel-Kelet minden részéről. A felmérésben a megkérdezettek hozzászóltak tetteik és fenntarthatósági szemléletük kérdéséhez. Ezt a felmérést egy sor vitaprogram követte 2020 utolsó negyedévében az eredmények megfelelő feltárása érdekében. A kutatás eredménye számos kulcsfontosságú trendet és betekintést kínál, amelyeket bármely vállalat felhasználhat a fenntarthatósági kezdeményezésében.
Az otthoni munkavégzés számos előnnyel jár
Az elmúlt év során a vállalatok és alkalmazottaik egyre inkább tudatában lettek a túlzott utazás életünkre és környezetünkre gyakorolt hatásának. A mozgáskorlátozások kissé más jövőt mutattak nekünk ezen a területen, és sok ember preferenciái és elvárásai megváltoztak a járvány utáni időszakban. A korlátozások máris hoztak néhány előnyös változást. A jelentősen kisebb utazási forgalom a levegő minőségének javulásához és a zajszint csökkenéséhez vezetett környezetünkben. Emellett a távmunka számos előnnyel járt sok vállalat és alkalmazottaik számára. Például az energiaköltségek megtakarítása, és egyes alkalmazottak számára még a munka és a családi élet közötti egyensúlyt is javította. Az otthoni munkavégzés felgyorsította a vevői magatartásban és elvárásokban bekövetkezett változásokat is, abban az értelemben, hogy a vállalatok hogyan tekintenek a fenntarthatóságra a technológia használatával és támogatásával. A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók 70%-a szeretné, ha az otthoni munkavégzés során használt berendezések és eszközök tartósak, energiahatékonyak lennének, vagy csökkentenék a hulladék mennyiségét. Sőt, éppen a technológiáknak lehet fontos szerepe a hatékonyabb és fenntarthatóbb munkahely biztosításában a jövőben is. 83%-uk pedig azt állítja, hogy a maguk által vásárolt termékek és szolgáltatások ökológiai és társadalmi vonatkozásai fontos szerepet játszanak.
„A távmunka új perspektívát hozott a világra. A kis otthoni eszközök hirtelen az otthoni munkavégzés standardjává váltak, míg fő paramétereik a kompakt méretek, alacsony karbantartási igények, alacsony költségek és magas szintű csatlakoztathatóság lettek. Nem tudjuk megjósolni, hogy mikor jön a következő hullám vagy egy újabb világjárvány, ezért meg kell próbálnunk egyszerűvé és hatékonyyá tenni az otthoni munkavégzést nekünk és munkatársainknak" – mondta Martin Tkáč, a MAJAX Manganit igazgatója.
Mik az emberek elvárásai a járvány után?
Az Epson felmérése szerint a munkavállalók háromnegyede szeretne nagyobb hangsúlyt fektetni a környezeti és társadalmi problémák megoldására a járvány utáni időszakban. Az alkalmazottak számára a fenntarthatóság olyan dolog, amire büszkék lehetnek, és amivel megkülönböznek másoktól. Jelenleg azonban nem minden vállalat helyezi előtérbe a fenntartható fejlődést és a társadalmi kérdéseket, különösen, ha fő üzleti prioritásairól van szó. Nyilvánvaló, hogy a helyreállítási programoknak támogatniuk kell a vállalatok pénzügyi egészségét és a munkavállalók jó feltételeit, ugyanakkor figyelembe kell venni a fenntarthatósági célokat. A válaszadók 75%-a szeretné, ha vállalata nagyobb hangsúlyt fektetne a környezeti és társadalmi kérdésekre, és 65%-uk úgy gondolja, hogy a fenntarthatóság még fontosabb lesz a COVID-19 világjárvány után.
Az új munkamódszerek új igényeket támasztanak a munkaadói infrastruktúrával szemben
A fenntarthatóság versenyelőnyt biztosít, és ezáltal növeli a márka ismertségét. A válaszadók 78%-a úgy gondolja, hogy a fenntarthatósághoz való pozitív hozzáállás hatással van a márka megítélésére és eredményeire. A mai technológiának köszönhetően dinamikusabb a kommunikáció, hatékonyabbak a munkaeszközök és csökken a hulladék mennyisége. A fenntartható technológiákat azonban az egyes vállalatok vállalati kultúrájához és értékrendjéhez kell kötni. A fenntartható szervezetre való áttérés tehát kulturális változást hoz magával. Ez egy járható út, de nem a cél. A vállalatok dönthetnek a fenntartható teológiák beszerzéséről, de ez csak egy része a megoldásnak. A fenntartható tevékenység magában foglalja a technológiai fejlődés és a vállalat külső és belső viselkedésében bekövetkezett változások kombinációját. Ezen a területen a döntő tényező a vezetés a vállalat irányításában. A technológia által hozott nagy változás mellett nem meglepő, hogy az Epson kutatása szerint az informatikai döntéshozók a változások fő mozgatórugói az üzleti életben.
A fenntarthatósági szempont figyelembe vétele nem feltétlenül nehéz
Amikor a fenntarthatóságról gondolkodunk, sok vállalat nehezen alkalmazható eljárásokat vagy drága gépek, berendezések beszerzését képzeli el. Valójában azonban van egy sokkal egyszerűbb módja annak, hogy a fenntarthatóságot beépítsük az üzleti életbe. Az ilyen változások nemcsak ökológiai szempontból, hanem a források megtakarítása és az egyéb költségek csökkentése szempontjából is jelentős hatással lehetnek a jövőben. Az egyik lehetőség például az újrahasznosított vagy a környezetet csekély mértékben terhelő anyagok használata.
Például a megfelelő világítás 20-50%-os energiamegtakarítást eredményezhet. Függetlenül attól, hogy egy egyszerű váltás a lézernyomtatásról az Epson Heat-Free tintasugaras technológiájára elegendő energiát takaríthat meg a vállalkozásoknak évi 800 000 elektromos autó feltöltéséhez, 152 millió euróval csökkentheti az energiaköltségeket és 410 millió kg-mal csökkenti a CO2-kibocsátást, amit 19 millió fa egy év alatt lenne képes megkötni.
Az is fontos, hogy a vállalatok ösztönözzék alkalmazottaikat a fenntartható magatartásra, például csak szükség esetén nyomtassanak. Mindenesetre fontos, hogy az adott cég igényei szerint válasszuk ki a legjobb nyomtatási technológiát. A nyomtatók adják a vállalat energiafogyasztásának körülbelül 10%-át, ezért fontos olyan nyomtatót választani, amely minőséget és fenntarthatóságot biztosít.
Akár a távmunkára, akár az irodába keres nyomtatót, az Epson Heat-Free tintasugaras nyomtatói lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy megváltoztassák a nyomtatás módját. A lézernyomtatók Epson tintasugaras megoldással történő cseréje számos előnnyel jár, mint például az alacsony energiafogyasztás, az eldobható hulladék mennyiségének csökkentése és a termelékenység növekedése.