A hibrid munka jövője és kihívásai: A vállalati kultúra átalakítása
A hibrid munka egy olyan modell, amely ötvözi az otthoni és az irodai munkát. Így bizonyos rugalmasságot enged az alkalmazottaknak, hogy megválasszák, honnan fognak dolgozni. A két vagy több környezet közötti váltakozást (üdülési célpontról is dolgozhat) hibrid munkának nevezzük.
A COVID-19 járvány idején az emberek visszahúzódtak irodáikból otthonaikba, és otthoni terüket, vagy inkább annak egy részét munkahellyé alakították. Fontos volt, hogy online legyen, és legyen otthon egy külön terület a munkája elvégzéséhez.
A cégek nagyon gyorsan átszámították az irodabérlet költségeit, és rájöttek, hogy ez így is működhet. Az informatikai szférában már korábban sem volt szokatlan 1-2 napot otthonról dolgozni. A teljes elszigeteltség és 5 munkanapos otthoni munkavégzés egyes ágazatokban csökkentette a termelékenységet, és hatással volt a munkavállalók mentális jólétére is. Ezért a vállalatok a hibrid munkára helyezték a hangsúlyt, amely bizonyos egyensúlyban van, és mindkét munkaforma előnyeit élvezi.
A hibrid modell lehetőséget ad a munkáltatónak arra, hogy a munkanapok, csapatok vagy egyéb igények szerint megosszák a munkát a cég telephelyén és otthonról végzett munkára. Ez a munkamodell nem minden iparágban megfelelő, leggyakrabban informatikai cégeknél és olyan munkáknál jelenik meg, ahol a számítógéppel végzett munka online módban történik. Ma már sok marketing- és üzleti cég tudja, hogyan állítson fel hibrid munkamodellt alkalmazottai számára.
forrás: canva
A hibrid munka előnyei
Rugalmasság
Az alkalmazottaknak lehetőségük van ott dolgozni, ahol a legproduktívabbnak érzik magukat.
Jobb egyensúly a munka és a magánélet között
Az otthoni munkavégzés csökkentheti a stresszt és hozzájárulhat az általános jóléthez.
Költség- és időmegtakarítás
A munkába járás idejét más tevékenységre fordíthatja, és természetesen az alacsonyabb utazási költség is pluszt jelent.
Rezsi költségek csökkentése
A cég jobb stratégiában gondolkodik, így a nagyobb irodaterületek költségeit csökkenteni tudja a megosztással vagy kisebb helyiségekbe költözéssel.
A hibrid munka hátrányai
Közvetlen kommunikáció és együttműködés
Nagyobb kihívást jelent a hatékony kommunikáció és együttműködés fenntartása a csapatokon belül és a csapatok között.
Technikai problémák
Otthoni munkavégzés során találkozhat bizonyos technikai korlátokkal, gyenge internetkapcsolattal, biztonsággal.
A munka és a magánélet szétválasztása
Egyes munkavállalók számára nehézséget okozhat a munkaidő és a személyes családi idő elkülönítése.
Fokozott biztonsági kockázatok
A végfelhasználók biztonságának betartása fontos a hibrid munkamodellre való átálláskor. Főleg saját hálózatának és saját eszközeinek használatáról van szó.
A hibrid munkavégzés egyre népszerűbb az utóbbi időben, hiszen mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára előnyöket kínál. Sok vállalat előnyben részesíti ezt a hibrid munkamodellt, mert nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé, és növelheti a termelékenységet is.
Ha otthonról vagy távolról dolgozunk a hibrid munka részeként, több tényező is fontos, amelyekből az általános hatékonyság és elégedettség alakul ki.
Jól felszerelt munkakörnyezet
Fontos, hogy kényelmes és ergonomikus munkahely legyen a szükséges technikai eszközökkel, a számítógép és a stabil internetkapcsolat az alap. Plusz a munkájához szükséges egyéb eszközök és perifériák.
A munkarend meghatározása
Fontos, hogy legyen meghatározott munkaidő, és tartsa be azt. Különítse el a munkaidőt a személyes időtől, és tartsa fenn az egyensúlyt a munka és a magánélet között.
Az alkalmazottak kommunikációja és hatékony irányítása
Rendszeres hatékony kommunikáció a kollégákkal és a témavezetővel. Használja a megfelelő eszközöket és kommunikációs csatornákat, például e-mailt, csevegést, videokonferenciát, valamint projekt- és menedzsmentalkalmazásokat a kapcsolattartáshoz és a megosztáshoz.
Szervezés és tervezés
A napi és heti terv készítése, a feladatok és a határidők áttekintése a munka fontos része a termelékenység fenntartása és növelése felé vezető úton.
Technikai támogatás
Jól biztosított, elérhető műszaki támogatás technológia esetén. Műszaki problémák azonnali megoldása a zökkenőmentes munkavégzés érdekében.
Munkaszünetek
Nagyon fontos része ennek a folyamatnak a rendszeres szünetek pihenésre, feltöltődésre. Előfordul, hogy az otthonról érkező alkalmazottak abba a hibába esnek, hogy egyszerre, szünet nélkül dolgoznak, és elveszítik a koncentrációt, hibáznak.
Önfegyelem és motiváció
Nem szabad megfeledkeznem az önfegyelemről, mert ez a távmunka alappillére. Fontos a magas fokú önfegyelem és motiváció, a kitűzött célok betartása. Motiválja magát jutalommal, hogy motivált maradjon, és elérje, amit elhatározott.
A hosszú távú távmunka, az otthoni munka és a COVID-19 idején otthon dolgozó emberek elszigeteltség érzése miatt a vállalatok védekezési módszereket vezettek be a jelenség minimalizálására. Ez egy hibrid munka, amely bizonyos egyensúlyt teremt az otthoni munkavégzés és a vállalati irodai vagy coworking környezetben végzett munka között.
A virtuális videokonferenciák mellett a rendszeres videokommunikáció igény szerint váltogatja az otthoni és a céges munkát. A vállalatok aktívan szerveznek közös tevékenységeket, például csapatépítéseket vagy céges ebédeket. A modern cégek törődnek alkalmazottaik lelki jólétével, a professzionális pszichológiai támogatás és tanácsadás pedig semmi különös jelenség.
Egy hibrid munkamodell esetében is fontos a virágzó vállalati kultúra fenntartása. A hibrid munkavégzés egyre népszerűbb a folyamatosan változó modern világban, melynek előnyeiből mindkét fél, a munkáltató és a munkavállaló is részesül.
Lassan, de visszafordíthatatlanul sok iparágban változik a klasszikus munkamodell, és új kifejezések jelennek meg a munkaformára, a munkakörnyezetre, a szabadidőre és a munkahelyi jóllétre. A hibrid munkamodell átalakítja a cég munkaterét is, amely egyre inkább kényelmes együttműködési hellyé válik, ennek a kialakítás is megfelel. A klasszikus iroda egy íróasztal mögött egy zárt külön helyiségben a múlté válik.